Reklama
 
Blog | Benjamin Slavík

Bod pro sociální sítě

Média v kulturním zpravodajství přichází o pozice, na které si zvykla.

Facebook, Twitter a sociální sítě obecně se nehodí jenom k virtuálnímu voyerismu (abyste zjistili, co měla známá k obědu a jaké stránky na netu ji zrovna zaujaly). Jsou dobré jako zdroj informací od hudebních interpretů nebo filmařů z první ruky; řekne vám ji rovnou umělec a nečekáte, jak ji interpretuje redakce média. Nemusíte se po nich pídit, najdou si vás samy; máte otevřenou svou stránku a z ní na vás zpráva jen tak vyskočí. User-friendly. Pořád víc kapel, zpěvaček, zpěváků si své účty obsluhuje samostatně (nedělá to za ně placený managing) – fanoušek má šanci osobního kontaktu; může reagovat, může komentovat, může se mu stát, že mu bude odpovězeno; spotřebitel se dostává do hry. Umělec má všechno pod kontrolou; není odkázán na znuděnou sekretářku. Na místě je najednou oboustranné zaujetí. Bariéry hvězdy na pódiu a těch obyčejných pod ním padají. Klidně můžete Amandu Palmer z Dresden Dolls pozvat na kafe. Médiem je internetová stránka.

 Promo DIY

Tradiční média jsou – ne naprosto, ale v řadě aspektů jo – svrženi z výsadní pozice. Najednou nejsou tolik potřebována; roli prostředníka zahrají profily na sociálních sítích a neparazituje na tom nikdo. Vydavatelství můžou přestat posílat tiskovky a klidně snížit stavy. Promo je teď pohodlné a romantické v tom, že je DIY (do it yourself; heslo všech ideových punkáčů). Neukazuje to pouze na trend rychlosti, ale na selhání mainstreamového stylu showbusinessu. Umělec ví, že pro něj label tolik neudělá a spíš kouká, jak ho obrat. Proto x interpretů není nikde podepsaných a tyhle řady budou pořád tlustší. Když Radiohead vydávali svou poslední desku, řekli: „jsme s lidmi z EMI přátelé, máme je rádi, ale nevíme, proč bysme jim měli dávat naše peníze“. Teď tahle kapela řeší, jak efektivně dostat svoje nové písničky k posluchačům. O tom, že by se někomu upsala, neuvažuje.

Reklama

 Post se hodí všem

Minulý týden americká skupina Fleet Foxes na svůj facebook napsala, že skončila s nahráváním alba (po vydání předchozího bylo jejich kratochvílí sbírání výročních ocenění) a brzy dodá aktualizace o datu vydání atd.; post – na který vlastním komentářem nebo stiskem tlačítka like reagovalo kolem třech tisíc uživatelů – podepsal vousatý frontman Robin Pecknold. Stejná anonce se na hudebních a zpravodajských serverech objevuje až o dva tři dny později. Nejde jenom o vytoužený osobní kontakt, ale o rychlost, která je dneska na vrcholu potravní pyramidy priorit. Fleet Foxes jsou jenom aktuálním příkladem k demonstraci; dala by se tahat řada jiných a dalších. Na jaře americká kapela Beach Fossils – nikdo zanedbatelný – nahrála jeden z nejlepších kytarových debutů roku – ztratila bubeníka a hledala ho přes facebook. Taneční politickou raperku M.I.A. nedávno naštval článek v NY Times. Jako odpověď nahrála track Haters, který dala ven přes svůj profil na Twitteru. Zatím jsme jmenovali interprety  (víceméně) alternativy: co je nového, rády sdělují P!nk, Lady Gaga, Kanye West, Britney Spears a další ksichty mainstreamu. Tady se dozvíte hlavně o tom, co si kdo koupil na sebe. Frontman Deerhunter Bradford Cox zase řekne, na jaké filmy z 50s právě kouká.