Šance srovnat si, jak do videí k hudbě dodáváme škádlivou kontroverzi v Česku a v Anglii, přišla sama jako nic. Klipy, co ze standardu vybočují, nedávno natočila naše perverzní Vanessa a ostrovní, už trochu odrostlí, fešáci v kapucích Klaxons. Obě kapely byly uplynulý rok tématem diskuzí. Ty, do kterých se zapojoval autor tohoto textu, nekončily ani pro Brity ani pro Čechy dobře. Pokud se dá v přístupu a vyznění jednotlivých minifilmečků najít zobecnění: doma si vybíráme automaticky zneklidňující symboly (sex, sprostá slova, drogy) a pořád nás nepřestalo bavit násilí, venku hledají způsob, jak zazlobit konzervativce uměleckou formou a intertextovou citací z popkultury. Toto generalizování probíhá jen na základě dvou příkladů. Na druhou stranu: tady ani tam nejsou šokující obrázky v módě. Moc jich nenajdete.
Vyjetý chlápek tančí tangách
Vanessa – domácí zástupce vyčichle hrající už dost vyčichlý a kdysi brutální styl EBM – má na sobě nalepený štítek „kapela proti proudu“. Sama ho podporuje, jak to jenom jde. Používá nejúčelnější prostředky, aby byla škatulkovaná jako zlá, šokující, ale současně sexy: je vulgární, na koncertech má rekvizity elektrických křesel a do diváků rozhazuje kyblíky červů. Chce být vidět, ať to stojí cokoliv. S minulým klipem – od základu na veřejnoprávní stanici před desátou večerní nepustitelným – k písničce Ahoj, chcípni dorazili do České televize a předstírali šok, že video nebylo ve vysílání přehráno. Výsledek: na idnes.cz byla zpráva o nich v horních patrech serveru. Líp si zařídit publicitu skoro nejde.
Teď se zase rok po vydání alba (jeden z těch comebacků, co bych si odpustil) ozývají. Na scénář zaměstnance TV Nova (a také zpěváka Vanessy) Samíra Hausera natočil David N. Jahn krátký příběh divoké noční kratochvíle fízla na spídu ke skladbě Fízl na speedu. Vyjetý týpek dělá to, co dělají vyjetí týpci: sjedou se a pak doma tancují v tangách jako gogo tanečnice v drahých barech pro turisty; k tanci se přidají členové ku klux klanu. Styl klipu by mohl bavit ty, které bavil třeba jenom na efekt natočený český thriller Normal. A pak také ty, kteří provokování prvoplánovitostí mají za radikální názor a vyjádření osobní temnoty. Když chce fízl políbit sjetou holku, vylezou jí z pusy červy. Asi už jsme všichni prohnilí a nikdo neskončí dobře. Nudně nechutné. Dobrý příklad něčeho, co prudí a současně je prázdné. Druhé video v tomto článku to bude mít přesně opačně.
Jak Dalí mohl vidět porno ve svém umění
Klaxons – anglický zástupce před dvěma lety módního stylu nu-rave, křížence taneční raveové a kytarové hudby – se umělecky odepsali svým letošním podzimním albem, kde se dobrovolně pod vedením nu-metalového producenta Rosse Robinsona připravili o všechno, co na nich bylo zajímavé a doplnili se o řadu nezajímavého. Natočili něco, co by mohlo snést škatulku nu-space-nu-kinder-metal. Zkuste si představit, jak asi zní každá součást žánrového řetězce a jak to pak bude znít celé dohromady. Působili jako strašně hodní chlapci, co chtějí být strašně zlí.
Ale je tady příležitost je za něco pochválit. Jejich nový klip k písničce Twin Flames je ale to nejlepší, co kdy bylo zařazeno pod jejich jméno: tvůrci si v něm hrají, jsou dráždiví a prudce inteligentní, citují z popkultury. Nic dalšího nepotřebujete. Zapomeňte na nudnou muziku. Sledujte pornografický flirt, jaký jste asi ještě v hudebním videu neviděli. Deset až patnáct lidí si v ateliéru užívá (vás ale na sex chuť přejde). Kdyby všichni nebyli jedním dlouhým rozpáleným tělem, nebylo by to nic k pozastavování se. Celková vize by, kdyby žil, jistě bavila Salvadora Dalího; možná by požadoval tantiémy za víc než inspiraci. Emoce se přelévají mezi nechutností a uměleckou fascinací. Všechno probíhá v úžasných světlých barvách a s výrazy, jak by všichni ti lidé byli klony a jenom šukali a vlastně nevěděli, proč to dělají a jestli se jim to líbí.